Un altfel de consumator

Presiunile atipice din ultimii ani exercitate de pandemia de Covid, instabilitatea politică și militară și implicit schimbările economice generate de acestea au dus, conform instituției europene Eit Food, la profilarea unui nou tip consumator în Europa de Est și Centrală. Acesta este definit prin trei caracteristici:

– favorizează produsele locale;

– acorda mai multă importanță valorii nutriționale;

– este mai înclinat să pregătească mâncare acasă.

În zona Brașov, putem identifica fără mare efort aceleași caracteristici, care s-au materializat prin inițiative particulare precum grupul de producători ROMO. Scopul acestui grup, organizat pe Facebook, este să ușureze accesul la produse sănătoase, de calitate, realizate local. Este o mișcare de susținere a micilor producători pornită chiar de aceștia și susținută cu entuziasm de un număr din ce în ce mai mare de clienți. Pe scurt, producătorii din grup și clienții interacționează pe pagina de Facebook a grupului, transmițând și confirmând comenzi de produse locale variate, de la mezeluri, brânzeturi și fructe până la cosmetice naturiste și mici obiecte decorative realizate manual. Apoi, producătorii și clienții se întâlnesc periodic, timp de o oră, într-un spațiu dedicat, pentru predarea si preluarea produselor comandate. Aici https://www.facebook.com/RomaniaOrganizata puteți afla mai multe despre inițiativa ROMO și despre frumoasa ei evoluție.

Acest model de interacțiune între producători și consumatori își are originea în țările nordice, unde era cunoscut ca REKO. A fost adoptat cu entuziasm la Brașov, apoi și în alte orașe mari precum București și Cluj. Varietatea producătorilor înscriși în program continuă să crească, odată cu numărul clienților. O astfel de evoluție dovedește cât se poate de clar preferința consumatorilor pentru produse a căror origine și calitate o cunosc.

Pe lângă aceste inițiative de amploare, platformele de anunțuri și de social media abundă de oferte de produse locale, din gospodării, care devin din ce în ce mai atractive pentru clienții aflați în căutare de produse mai naturale, mai sănătoase și de ce nu, mai ieftine. Printre cele mai căutate sunt păsările de curte, peștele afumat, ouăle și brânzeturile tradiționale. Astfel, legătura dintre mediul urban și cel rural devine mai strânsă și lanțul de aprovizionare se scurtează. Din păcate, atunci când producătorii nu au o formă de organizare legală, soluția nu este cea mai echitabilă din punct de vedere fiscal și există riscuri pentru ambele părți. Totuși, putem spera că în timp aceste aspecte vor fi remediate. În calitate de producători locali, orientarea consumatorilor către produsele din zona noastră și loialitatea pe care o manifestă nu pot decât să ne bucure.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *